Turkulainen Vesa Pelkonen oli kiihdytti omalla katupyörällään Muurikkalan sänkipellolla.

Kura pääsi lentoon Muurikkalassa

19.09.2012 10:04

TEKSTIKOKO: AAA

KAAKKOISRAJAN Kelkkateamin perinteinen sänkikiihdytys järjestettiin lauantaina Muurikkalassa jo seitsemättä kertaa. Lisähaastetta kiihdyttäjille antoi vesisateen tuoma kosteus, joka teki ajoradan hyvin liukkaaksi.

Pellolle kerääntyi entiseen tapaan runsas yleisö seuraamaan kiihdytysajoja. Ajajia oli 33 ja ajopeleinä olivat muun muassa moottorikelkat, crossipyörät ja mönkijät. Jokainen kiihdyttäjä sai kokeilla ajamista 150 metrin pituisella radalla kaksi kertaa. Kummallakin kerralla mitattiin loppunopeus ja aika.

Kiihdytysajot olivat saaneet länsirannikon vahvistuksen mukaan, kun turkulainen Vesa Pelkonen saapui testaamaan omaa ajokkiaan.

– Tulin kiihdytysajoihin 600-kuutioisella Yamaha R6 -katumoottoripyörällä. Se on vanha kolaripyörä, mutta korjausten jälkeen se on aivan kunnossa, Pelkonen kertoi.

Pelkosen mukaan ajo meni hyvin keliolosuhteet huomioon ottaen.

– Kiihdytyksen lopussa jännitti, kun maa oli niin pehmeää. Meno oli aika epävakaista, hän sanoi.

Pelkonen on tottunut kiihdytysajojen kävijä. Lajissa häntä kiehtoo muun muassa vauhdin hurma.

– Ajaminen on haasteellista näillä keleillä, mutta silti vauhti kiinnostaa. Yleisöä on myös kiva viihdyttää, sillä näitä vähän erikoisempia ajoneuvoja on mukavampi katsella.

Kiihdytysajoissa kuljettajat pääsivät testaamaan omia laitteitaan.

– Tämä on leikkimielinen tapahtuma, jossa ei kilpailla. Toki osallistujien kesken voi olla vertailua, mutta koneiden testaus on päällimmäisenä. Monet rakentelevat koneita ja tämä on hyvä testauspaikka, Kaakkoisrajan Kelkkateam ry:n sihteeri Tiina Kaitainen mainitsi.

Kiihdytysajot olivat avoimet kaikille ja pellolle sai tuoda minkä laitteen tahansa. Kaitaisen mukaan joskus kiihdyttämässä on ollut hevosia ja koiriakin.

Ajot keräsivät 450 hengen yleisön, joten talkooväkeä ja yhteistyökumppaneita tarvittiin.

Sänkikiihdytys-nimi tulee kiihdytysalustasta, joka oli viikko sitten puitu vehnäpelto.

– Kiihdytysajojen alustana toimii 10 sentin korkuiseksi ajettu sänki. Tänä vuonna kiihdytysajot ajettiin ensimmäistä kertaa märällä sängellä. Vesi pehmittää pellon mutavelliksi, jolloin pelto ei pöllyä, mutta muta lentää reilusti. Vedestä on myös hyötyä, sillä vetinen ajoalusta suojaa kelkkoja liialta kuumenemiselta. Aikaisemmin on tarvittu erillistä jäähdytystä vedon jälkeen, mutta nyt sitä ei tarvitse tehdä, Kaitainen kertoi.

Jani Jokimies ja Janne Juvonen olivat tulleet sänkikiihdytyksiin huonosta kelistä huolimatta.

– Veli ajaa Suzuki RM Z -crossipyörällä ja toinen veli Yamaha PV80 -kevytmoottoripyörällä. Olen itsekin ollut ennen kiihdyttämässä, mutta nyt ei ollut kulkupeliä millä ajaa, Jokimies sanoi.

Janne Juvosen mielestä kiinnostavinta kiihdytysajoissa oli erilaiset kulkupelit.

– Kelkat ovat minusta kaikkein kiinnostavimpia, hän totesi.

Kymmenen parasta sängellä: 1) Niko Savolainen, BSE 150 PRO, 2) Anton Jokimies, Suzuki RMZ 250, 3) Miro Jokimies, Yamaha 80 PW, 4) Netta Savolainen, Rally 110, 5) Petteri Bernitz, Arctic Cat 600 Snocross, 6) Petri Pekonmäki, Polaris Sportsman 850, 7) Aleksi Peltola, KTM 65, 8) Juho Peltonen, Yamaha YFZ 450 ATV, 9) Mika Ahlqvist, Honda TRX 450 R, 10) Toni Kotola, Yamaha Raptor 700.

NIINA LAHTELA

Viikon kysymys

Vietätkö vapun viihteellä?

Uusin lukijan kuva

Katso kuvat täältä.
Uusin gallerian kuva

Katso kaikki kuvat täältä.
Eturivi banneri