0

Ikäopastin laajeni Kaakonkulmalle – kaikki palvelut samasta numerosta

YKSI NUMERO, josta ikäihminen tai hänen lähiomaisensa saa kaipaamaansa neuvoa. Siitä on kysymys Ikäopastin -palvelussa, joka laajeni marraskuun alussa Miehikkälään ja Virolahdelle.
– Pyrkimys on siihen, ettei asiakasta enää pompotella luukulta toisella. On vain yksi numero, josta hän saa vastaukset kysymyksiinsä, tai sitten ne selvitetään ja häneen otetaan yhteyttä, kertoo Kaakon kaksikon vanhuspalvelujohtaja Leila Tylli.
Tylli muistuttaa, että aikaisemmin Kaakon kaksikon palvelut olivat levällään ja tietoa jouduttiin etsimään monesta paikasta.
– Nyt yhden numeron alle tulevat kaikki tarpeellisimmat tiedot meidän palveluistamme, esimerkiksi mistä kotona asuva saa siivousapu.

Asiakasneuvonnan puhelinpalvelu on suunnattu kotona asuville ikäihmisille ja heidän läheisilleen, kun tarvitaan yksilöllistä tukea. Tarkoituksena on tukea ikäihmisten hyvinvointia ja itsenäistä arjen sujumista tarjoamalla tietoa erilaisista palveluista ja tukimuodoista. Tarvittaessa voidaan sopia asiakkaalle palvelutarpeen arviointi kotiin.
– Puhelimeen vastataan ainakin tällä hetkellä Kotkasta, mutta siellä vanhuksen kotona käy aina meidän oma väkemme, Leila Tylli lisää.
Hän sanoo, että yleisimmät syyt omaisten yhteydenottoihin liittyvät juuri siivousapuun tai sitten siihen, että ollaan huolissaan.
– Meille saattaa soittaa helsinkiläinen tytär, joka on huolissaan täällä asuvasta omaisestaan ja pyytää käymään siellä kotona. Silloin sinne menee meidän kotihoitopalvelumme. Nämä ovat ne yleisimmät syyt, joista meiltä kysellään – toki muitakin kysymyksiä esitetään.

Ikäopastin -palvelu on Kymenlaaksossa kehitetty 65 vuotta täyttäneille suunnattu asiakasohjaushanke. Siinä ikääntyneet ja heidän läheisensä saavat neuvontaa ja -ohjausta sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilta.
Palvelutarpeen arvioinnissa selvitetään yhdessä henkilön toimintakykyä sekä tuen ja palvelujen tarvetta.
Ikäopastin -hankkeessa tähän on luotu yhteinen Kymenlaakson toimintamalli. Malli tukee asiakkaiden yhdenvertaisuutta tuen ja palvelujen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Asiakasohjaus vastaa asiakkaan palvelukokonaisuuden suunnittelusta sekä seuraa palvelujen toteutumista.

Ikäopastin -palvelu siirtyy vuodenvaihteessa uuden maakunnallisen Kymsoten alaisuuteen, mutta palvelun puhelinnumero tulee säilymään samana.
Ikäopastimen asiakaspalvelun puhelinnumero on 040-5721496 ja siihen voi soittaa arkisin kello 8.30-15 välisenä aikana. Säännöllisen kotihoidon piirissä olevat ikäihmiset soittavat edelleen omalle hoitajalleen, kuten tähänkin asti.

JUKKA KINNUNEN

Viikon kysymys

Häiritseekö postilakko elämääsi?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä