Monet muutokset ovat myllertäneet taksialaa – ongelmia on kuitenkin ollut vähemmän kuin muualla

KAAKONKULMAN taksiautoilijat ovat eläneet viime ajat myllerryksessä, kun muutaman kuukauden sisään on tullut uusi taksilaki, Kela-kyytien kilpailutus ja viimeksi marraskuun alussa myös Etelä-Kymenlaakson sote-kyytien uudet järjestelyt.
Asiakkaille muutokset ovat kuitenkin aiheuttaneet täällä vähemmän ongelmia kuin muualla Suomessa, sillä esimerkiksi Kela-kyytien välityspalvelu pysyi Kymenlaakson Taksilla. Vain puhelinnumero muuttui.
– Meillä oli valmis asiakasrekisteri ja osasimme varautua välityskeskukseen tulevien soittojen kasvuun lisäämällä henkilökuntaa. Lisäksi kaikki Kymenlaakson Taksiin kuuluvat autoilijat ovat sitoutuneet ajamaan myös Kela-kyytejä, myyntipäällikkö Antti Horto kertoo.
Kaakon Taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Arja Koivisto toteaakin, että Kela-kyytien kilpailutus on näkynyt eniten autoilijan kukkarossa.
– Kilpailutus on hoidettu kaupunkilähtöisesti, ja maaseudun taksiautoilijat joutuvat kärsimään. Ennen Kela maksoi korvausta myös siirtymämatkoista, mutta nyt mittari laitetaan päälle vasta asiakkaan luona. Maaseudulla matka asiakkaan luokse voi olla hyvinkin pitkä.
Muutoksen taustalla on uusi taksilaki, joka poisti autoilta asemapaikkavelvoitteen. Nyt kyydin voi hoitaa kuka tahansa autoilija mistä tahansa.

Etelä-Kymenlaakson kuntien sote-kyytien eli vammaispalvelulain ja sosiaalipalvelulain nojalla myönnettävien taksikyytien tilausvälitys siirtyi Kymenlaakson Taksille marraskuun alussa. Kyytien uusi tilausnumero on jo käytössä, ja kunnat ovat tiedottaneet muutoksesta asiakkaille.
Koiviston mukaan muutos on kuitenkin aiheuttanut hämmennystä asiakkaissa, jotka ovat aikaisemmin tottuneet tilaamaan kyytinsä suoraan autoilijalta.
– Nyt vain invataksiasiakkaat eli pyörätuolilla liikkuvat saavat edelleen soittaa suoraan autoilijoille.

Kymenlaakson Taksiin kuuluvia autoja on Virolahdella yhdeksän ja Miehikkälässä kuusi. Arja Koiviston arvion mukaan alueella on lisäksi muutama ”vapailla markkinoilla” oleva autoilija.
– Suurempaa kilpailua ei ole näkyvissä ainakaan vielä. Täällä maaseudulla yksityisten asiakkaiden määräkin on hyvin pieni.
Uuden taksilain myötä poistui myös taksien päivystysvelvoite. Autoilijat saavat tehdä töitä mihin kellonaikaan haluavat. Horto ja Koivisto kuitenkin vakuuttavat, että yksityinen asiakas saa Kaakonkulmalla taksin myös yöllä.
– Kela-kyytejä varten autoilla on velvoitetyövuoroja ympäri vuorokauden, joten käytännössä täällä on auto aina työvuorossa. Sama auto voi ajaa myös yksityisiä kyytejä.

Marju Perilä

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Viikon kysymys

Kuuluuko hautausmaakäynti jouluusi?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä