Pääkirjoitus: Wau-efekti syntyi

Sellaiset sanat kuin ”wau”, ”mykistävä” ja ”uskomaton” tulivat luonnostaan ihmisten huulilta viime torstaina. Kysymyksessä oli Zsar Outlet Villagen avajaistapahtuma Vaalimaalla. Sadat hetimmiten paikan päälle kiiruhtaneet ostoskylän ihmettelijät yllättyivät näkemästään – ja pääsääntöisesti ainoastaan positiivisesti.
Wau-efektin syntyminen on ollut myös ostoskylän rakentajien ajatuksena. Kun sellainen mielleyhtymä syntyy heti alkajaisiksi, takaa se melko varmasti, että ihminen haluaa paikan päälle myös uudelleen.
Ajavaisviikonloppuna Zsarissa kävi ehkä vielä suurempi hyörinä kuin osattiin odottaa. Joidenkin tietojen mukaan kävijöitä oli noin 20 000, kun tavoitteena oli 12 000. Tämä kielii ennen muuta siitä, että sana on kiirinyt. Se on kiirinyt niin Suomessa kuin Venäjälläkin. Uutta ostosparatiisia halutaan tulla katsomaan, vaikkakin kylä on edelleen keskentekoinen ja vaikka vain osa sen liikkeistä avasi ovensa heti lähtötohinassa.
Zsarin liikkeistä kerrottiin heti avajaispäivänä, että niiden odotukset ovat korkealla. Vaalimaa nähdään erinomaisena markkinarakona niin suomalaisten kuin venäläistenkin asiakkaiden suhteen.
Odotuksia on taatusti lisännyt mediamylläkkä, joka edelsi ostoskylän avaamista. Voi sanoa, että Zsar pääsi jokaiseen tuuttiin mitä Suomesta löytyy, eikä liene niemeä tai notkelmaa, jossa uudesta liikekeskuksesta ei oltaisi kuultu. Hyvä niin, sillä se helpottaa liikkeellelähtöä.
Mutta loputkin luvatuista liikkeistä pitää saada auki, sillä Zsarin onnistuminen mitataan vasta tulevaisuudessa. Asiakasvirrasta pitää saada jatkuvaa, jotta tämä Suomen ensimmäinen outletkylä ja siinä samalla koko Kaakonkulma onnistuvat tavoitteissaan.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Viikon kysymys

Kuuluuko hautausmaakäynti jouluusi?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä