Zsarin liikkeissä odotellaan nyt asiakasvirtoja – ensimmäisen viikonlopun tavoite täyttyi

HUGO BOSS on yksi tunnetuimmista Zsar Outlet Villagen brändeistä. Se uudessa myymälässä myös tiedetään.
– Koko tiimi on nyt kasassa. Meille rekrytointi oli aika helppoa. Hakemuksia tuli tosi paljon – niin, että saimme varmaan poimia parhaat päältä, arveli aluepäällikkö Disa Greus, kun uusi outletliike avattiin viime torstaina.
Koko tiimillä Greus tarkoittaa ainakin tässä vaiheessa seitsemän henkilön voimin pyöritettävää myymälää.
Muutenkin Hugo Bossin odotuksen ovat korkealla.
– Tottakai. Outlet on iso asia meille, ja tämä on ensimmäinen outletmyymälämme Suomessa. Lähin löytyy Ruotsista, Greus kertoi.
Hugo Bossia pidetään elitistisenä brändinä. Greusin mukaan näin ei kuitenkaan ole.
– Meiltä löytyy vaatteita ihan kaikille. Mitoituksia on paljon erilaisille ihmisille, eli kyllä kannattaa käydä, hän kehoitti.

Adidaksen myymälässä kävi jo avajaispäivän alkutunteina melkoinen kuhina. Kysymyksessä on toinen Adidaksen oma myymälä Suomessa. Erona tämän tunnetun brändin marketvalikoimaan on se, että sitä valikoimaa todella löytyy.
Apulaismyymäläpäällikkö Kati Kähärä poimi esimerkkinä hyllystä käteensä Daniel Arshamin Present -sarjan vapaa-ajankengät. Niitä ei löydy mistään suomalaisesta marketista.
Muutenkin myymälässä huomiota herättää erityisesti se, että kenkiä on tuotu esille paljon.
– Kenkiä todellakin on valtavasti. Outletmyymälän ideahan perustuu siihen, että täällä myydään yleensä edellisen sesongin tuotteita huomattavan halvalla, Kähärä mainitsi.
Adidas lähti Vaalimaalle yhdestä syystä.
– Me näemme täällä oikein hyvän markkinaraon. Todella positiiviset odotukset meillä on.
Myös Adidas sai rekrytointinsa tehtyä alkukankeuden jälkeen.
– Työntekijät löytyivät mukavasti. Meille tulee tänne sellaiset 10-12 henkilöä töihin, Kähärä totesi.

Zsarin viimeviikkoiset avajaiset olivat tunteellinen hetki erityisesti liikekeskuksen toimitusjohtajalle Sami Vainiomäelle. Avajaispuheessaan hän kiittelikin auliisti kaikkia mukana olleita tahoja ja ihmisiä, eniten omaa perhettään.
– Pitää kiittää vaimoani ja pieniä poikiani, joita en ole viime aikoina paljon nähnyt. Mutta se muuttuu nyt. Iskä on tullut takaisin.
Kiitosten lisäksi Vainiomäki kertasi Zsarin yhdeksän vuotta kestänyttä tarinaa.
– Ensin tämä oli idea, sitten tästä tuli unelma.
Alkuun epäilijöitä oli paljon, ideaan luottaneita sitäkin harvemmassa.
– Paikallisesti meillä on ollut koko matkan ajan vahva tukija, Osmo Havuaho. Kiitos siitä, että sinä olet uskonut tähän. Tiedän, ettei se ole ollut sinullekaan aina helppoa, Vainiomäki osoitti kiitoksensa Virolahden kunnanjohtajalle.

Havuaho totesi omassa puheenvuorossaan, että Virolahden vuosisatoja jatkuneeseen historiaan mahtuu niin ylä- kuin alamäkiäkin.
– Joukossa on niin menestyskertomuksia ja sankaritarinoita kuin juttuja ylipääsemättömistä vastoinkäymisistä ja epäonnistumisistakin. Zsar Outlet Villagen ensimmäisen vaiheen kehityskaari – tarina – kuuluu ehdottomasti ensin mainittuihin. Näin siitä huolimatta, että hankkeen taival ei ole saanut edetä likikään kaikilta osin niin sanotusti onnellisten tähtien alla, hän muistutti.
Havuaho viittasi siihen, että Zsarin hanke lähti toden teolla liikkeelle vuonna 2013. Vain vähän ennen kuin ruplan kurssi romahti ja rajanylitysliikenteeseen iski lama.
– Monet – tohtisin sanoa, että jopa useimmat – menettivät uskonsa hankkeen menestymismahdollisuuksiin. Mutta joidenkin usko kesti ja he jaksoivat puurtaa vastoinkäymisistä huolimatta unelman toteuttamiseksi. Ilman heidän sinnikkyyttään emme nyt viettäisi tätä zsarilaisille ja heidän tausta- ja tukijoukoilleen äärimmäisen arvokasta, mutta myös Virolahden kunnan kannalta suunnattoman tärkeää avajaistilaisuutta.
Sopivasti historiaan viitattuaan Havuaho luovuttikin Vainiomäelle Yrjö Kaukiaisen kirjoittaman kolmeosaisen Virolahden historiateoksen.
– Olkoon Zsar Outlet Villagen tarina olennainen osa siinä joskus kirjoitettavassa historiasarjan neljännessä osassa, hän lisäsi.

Zsar Outlet Village avasi ovensa viime viikolla 22 liikkeen voimin. Osa liikkeistä ei ehtinyt saada toimintaansa käyntiin avajaispäivään mennessä, mutta liikkeitä avautuu lähiviikkojen aikana lisää.
Zsarin taustajoukot odottelivat avajaisviikonloppuun noin 12 000 kävijää.
– Kävijämäärä täyttyi erinomaisesti. Meillä oli viikonloppuna parkkipaikka täynnä suomalaisista, venäläisistä ja virolaisista autoista. Yllätysbussejakin tuli kylään, vaikka osaa osattiin odotellakin, Zsarin markkinointipäällikkö Pekka Lehtonen kertoi maanantaina.
Lehtonen muistutteli, ettei työ olutletkylässä ole vielä lopussa.
– Keskeneräisyyttä on niin kuin kaikki näkivät, mutta kehitys kehittyy koko ajan. Ja voi sanoa niinkin, että valmiiksihan tämä ei tule koskaan, vaan työ jatkuu koko ajan. Nyt on tiukalla aikataululla päästy avaamaan, joten tästä on hyvä jatkaa.
– Sunnuntaina päästiin myös happotestaamaan kadun sulatusta ja se kyllä toimi. Lunta ei ostoskylässä ollut, hän lisäsi.

JUKKA KINNUNEN

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Viikon kysymys

Kuuluuko hautausmaakäynti jouluusi?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä