0

Kesä tuo viisi risteilijää Kotkaan – toistaiseksi Salpalinjalle ei tulijoita

Tulevana kesänä Kotkassa nähdään viisi risteilyalusta. Ne tuovat mukanaan tuhansittain matkailijoita, mutta tulevana kesänä vieraiden retket eivät ulotu esimerkiksi Miehikkälän Salpalinja-museolle.
Risteilijätoiminnan myyntipäällikkö Petra Cranston Cursorilta sanoo, että Salpakeskus on tulevana kesänä liian pitkän matkan takana ja toinen vielä merkittävämpi syy on matkalaisten korkea ikä.
– Kantasatamaan tulevien alusten matkustajien keski-ikä on siellä 70 vuoden tietämissä ja siitä vielä ylöspäin. Salpakeskuksella ongelmaksi tulee varustamoiden mukaa yksinkertaisesti heidän kuntonsa. Siellä pitäisi jaksaa kävellä ja mennä linnoituslaitteisiin, pelkkä museolla käyminen ei riitä.
Cranston kuitenkin muistuttaa, että Salpalinjaa markkinoidaan edelleen. Myyntituote luontohistoriaan on jo valmiina.
– Sitä markkinoidaan tänä vuonna ensi kesän risteilyjä varten, hän toteaa.

Kotkaan saapuvista aluksista suurin on MCS Meraviglia, joka kiinnittäytyy Mussaloon meripäivätorstaina 25. heinäkuuta tuoden noin 4 500 matkailijaa. Saapumiseen varaudutaan käynnistämällä Meripäivien myyntitoiminta jo heti aamusta. Kaikkiaan kesällä Kotkaan tulee noin 7 500 risteilyvierasta ja noin 3 000 miehistön jäsentä.
Risteilykauden aloittaa viime kesältä tuttu brittiläinen M/S Saga Sapphire 6. toukokuuta. Heinäkuun 2. päivä on vuorossa saksalainen M/V Artania, joka on valmistunut Wärtsilän Helsingin telakalla 1984. Parin viikon päästä saapuu pieni, sadan matkustajan MS Serenissima, joka on tuttu viime kesältä. Alukset kiinnittäytyvät Kantasatamaan.
Meripäivistä ehtii MCS Meraviglian lisäksi nauttia MS Deutschland. Se tuo noin 500 matkustajaa suoraan kesäjuhlan sykkeeseen Kantasatamaan.

Risteilijämatkailija tuo uusimman aluetaloustutkimuksen mukaan keskimäärin 80 euroa ja miehistön jäsen noin 29 euroa kohdekaupunkiinsa. Lisäksi varustamot ostavat palveluja ja maksavat satamamaksuja.
– Risteilijävieraat eivät vain tuo euroja Kotkaan ja Haminaan, vaan synnyttävät uudenlaista osaamista seudun yrityksiin, Petra Cranston arvioi.
Risteilijävieraista noin 20 prosenttia jatkaa matkaansa Helsinkiin eli suurin osa jää Kotkaan ja Haminaan. Ympyräkaupungissa on vieraillut runsaat 2 000 risteilijävierasta.
– Saamamme palaute on ollut positiivista sekä järjestetyistä retkistä että omatoimisesta matkailusta vierailun aikana. Etujamme ovat hyvä palvelu, ystävällisyys ja pienuus: kaikki on lähellä. Missään muualla heitä ei laiturilla odota puhallinorkesteri ja tanssivat paraatitytöt, Cranston kertoo.

Risteilijätoiminta käynnistyi Kotkassa 2017, jolloin neljä alusta toi noin 8 600 matkustajaa ja noin 3 000 miehistön jäsentä. Viime kesänä risteilykäyntejä oli neljä, joissa noin 2 500 matkustajaa ja noin 1 000 miehistöä.
Kesälle 2020 on jo alustavat varaukset viidelle risteilykäynnille, joiden myötä tulossa olisi noin 9 200 matkailijaa ja noin 3 000 hengen miehistö.

Viikon kysymys

Oletko tyytyväinen joukkoliikenteen aikatauluihin ja reitteihin?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä