0

Uusien kameroiden asennus valtatie 26:lle käynnistyy ensi viikolla

Valtatielle 26 Haminan ja Taavetin välille tulee tämän syksyn aikana 12 uudella tekniikalla varustettua nopeuksien automaattivalvontapistettä, jotka kohdentuvat onnettomuuksien kannalta riskialttiisiin paikkoihin. Rakentaminen käynnistyy sähkötöillä ja levikkeiden rakentamisella ensi maanantaina. Laitekotelot ja pylväät saapuvat syyskuun lopussa, minkä jälkeen ne asennetaan maastoon, kerrotaan Kaakkois-Suomen Ely-keskuksen tiedotteessa.
Haminasta Pyhällön kautta Luumäen Taavettiin johtava valtatie 26 yhdistää toisiinsa valtatiet 7 ja 6. Kansallisesti yhteyden tekee merkittäväksi tien rooli vientiteollisuuden kuljetusreittiä Hamina-Kotka satamaan sekä Etelä-Suomesta Nuijamaan ja Imatran raja-asemille. Tien liikennemäärä on pääteiden keskimääräistä liikennemäärä alempi (arkisin 1900-4800 ajon/vrk), mutta raskaan liikenteen osuus puolestaan poikkeuksellisen suuri (15-32 prosenttia).

Valtatie 26 on geometrialtaan haasteellinen eli mutkainen, mäkinen ja kapea ja se on vuonna 2018 rakennettua kahta ohituskaistaosuutta lukuun ottamatta kaksikaistainen.
Tielle on paljon liittymiä ja se kulkee useamman asutuskeskittymän tai kylän läpi. Tien mutkaisuus ja mäkisyys yhdistettynä moniin tasoliittymiin tarjoaa vain muutamia ohitusmahdollisuuksia, mikä houkuttelee autoilijoita riskiohituksiin sekä osaltaan myös ylinopeuksiin.
Puutteelliset liittymäjärjestelyt luovat vaaratilanteita. Myös jalankulun ja pyöräilyn huonot olosuhteet, erityisesti kyläasutuksen kohdalla, tekee liikkumisesta turvatonta. Tien vaarallisuus korostuu ennen kaikkea talviolosuhteissa ja huonossa kelissä.
Vuosien 2014-2018 aikana valtatiellä 26 on sattunut 78 onnettomuusrekisteriin kirjattua liikenneonnettomuutta. Näistä yksi johti kuolemaan ja kolmetoista loukkaantumiseen. Alkuvuoden 2019 aikana tiellä on sattunut yhteensä kuusi poliisin tietoon tullutta liikenneonnettomuutta. Näistä kaksi johti loukkaantumiseen.

Tielle tullaan sijoittamaan kuusi valvontapisteparia eli yhteensä 12 tolppaa. Näistä neljä tulee Luumäen puolelle ja loput kahdeksan Haminaan. Valvontapisteiden sijoittelu on suunniteltu yhteistyössä poliisin kanssa ja ne kohdentuvat joko alhaisemmille nopeusrajoitusalueille asutuksen ja liittymien läheisyyteen ja/tai muuten haasteellisiin kohtiin, joissa on haluttu turvata tielle määritetty nopeustaso.
Valvontapisteiden sijainti, tielle sijoitettavat tekstilliset nopeusvalvonnasta kertovat tiedotustaulut sekä toistomerkit käyvät ilmi oheisesta karttakuvasta.

4 kommenttia aiheesta “Uusien kameroiden asennus valtatie 26:lle käynnistyy ensi viikolla

  • 23.8.2019 at 11:03
    Permalink

    Vaalimaan ja Lappeenrannan välillä on hyvä päästellä sellaista nopeutta joka tuntuu hyvältä. Mitään valvontaa ei ole. Ei näy kameraa eikä poliisia.

    • 23.8.2019 at 18:26
      Permalink

      Ja tämän gilbert58 kertoo nimimerkin suojissa, eli vieroitus emon tissistä o on epäonnistunut 🤔

    • 25.8.2019 at 16:06
      Permalink

      Kyllä muuten on valvontaa. Taannoin valkea octavia mittasi nopeuksia ylijärven risteyksessä. 70 euroa tuli että napsahti. Kolme maijaa oli mukana pysäyttelemässä. Ja automaattiset lukul. tsekkaa jos on verot,leima tms päässyt ikään kuin unhoittumaan. Omapahan oli vika.
      Jos valvontaa kaivataan,niin saivikkalaan! Yksi auto sadasta saattaa ajaa 40km.h. Ja mikä hurjinta, aamulla kun niitä tulevaisuuden toivoja kuljetetaan kouluun. Ei koske busseja. Ne ajaa oikein nätisti.
      Kun se tutka olis pelote edes joskus. Mutta tuntuu ettei poliisia kiinnosta vai eikö kerkiä?
      Yli viiskytvuotta on tätä rallia seurattu. Tästä lähtien rekkarit ylös ja kuva kännyyn.

  • 24.8.2019 at 13:53
    Permalink

    Kyseinen tie täytä valtatien määrityksiä.Aiemmin se oli kantatie 61,mutta sopivin luokitus olisi seututie!

Comments are closed.

Viikon kysymys

Oletko tyytyväinen joukkoliikenteen aikatauluihin ja reitteihin?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä