0

Pääkirjoitus: Kiiskijärvelle löydettävä kestävä ja järkevä ratkaistu

Virolahden Kiiskijärven sillan kohtalo on edelleen avoinna, vaikka valtiota edustava Kaakkois-Suomen ely-keskus on jo linjannut, ettei uutta siltaa tai pengertietä tule, vaan heikkokuntoinen silta korvataan järven pohjoispuolitse kiertävällä tieyhteydellä.
Alueen asukkaat ovat kuitenkin asiasta kokonaan toista mieltä ja aikovat taistella loppuun asti. Heidän mielestään pengertie, joka ei ole paljoa korvaavaa tieyhteyttä kalliimpi, on paras ratkaisu tilanteen korjaamiseksi.
Ely-keskuksen näkemykset uudesta tieyhteydestä perustuvat ympäristöarvoihin ja siihen, ettei Kurkelan ja Hämeenkylän välisellä tiellä kovin paljon autoja ajele. Vuorokautinen liikennemäärä jää siellä laskelmien mukaan alle sataan.
Luontoarvot ovat kuitenkin virallisissa lausunnoissa vielä tärkeämpiä. Pelkona on, että pengertie estäisi veden virtaamat, jolloin matala ja jo ennestään rehevä järvi rehevöityisi vielä lisää.
Alueen asukkaiden mielestä pengertie ei muuttaisi järven ekosysteemiä juuri nimeksikään, koska todellista virtaamaa järvessä ei ole.
Taustalla on muutakin epäselvyyttä. Kylillä ihmetellään, miksi ely-keskus puhuu korvaavasta ”yksityistiestä”, kun koko tie on valtion hoidossa. Pelätään, että tällä systeemillä koko tieosuus muutettaisiin yksityistieksi tai ainakin iso osa siitä. Kuka sitten maksaa tienpidon.
Kiiskijärvellä kehittyneeseen siltasoppaan on löydettävä nyt kestävä ja järkevä ratkaisu, joka palvelee alueen asukkaita ja heidän liikennetarpeitaan parhaiten. On parasta tehdä kerralla sellainen ratkaisu, ettei sitä tarvitse kenenkään katua vuosikymmenienkään päästä, kuten esimerkiksi Ruokolahdella on tapahtunut.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.