0

Taistelu sillasta jatkuu yhä – ely-keskus pitäytyy kuitenkin valmistuvassa tiesuunnitelmassa

Kaakkois-Suomen ely-keskuksen järjestämä Kurkelantien tiesuunnitelman esittelytilaisuus muuttui alta aikayksikön kyläläisten tuntojen areenaksi Vaalimaan koululla viime torstaina.
Tiesuunnitelman esittelijöille jäi aika ajoin kuuntelijan rooli, kun kyläläiset toivat toinen toisensa perään esille vasta-argumentteja, miksi Kiiskijärven yli tarvitaan silta, eikä suinkaan ely-keskuksen suunnittelemaa kiertotietä järven pohjoispään kautta.
– Silta rakennettiin aikanaan eduskunnan päätöksellä rajan tuomien kirojen takia. Onko teillä virkamiehillä valtaa kävellä sen päätöksen yli, kyseli Jaakko Koskela.

Vesa Koistinen ely-keskuksesta vastasi, että ajat muuttuvat.
– Tähän kiertotieratkaisuun vaikuttivat kustannukset ja hyvin pienet liikennemäärät. Kun puhutaan alle 60 ajoneuvon vuorokausimääristä, se ei täytä valtiontien kriteerejä. Tämä on yksi vähiten liikennöidyistä valtion ylläpitämistä teistä alueellamme, Vesa Koistinen muistutteli.
Ely-keskuksen mukaan kaikki siltavaihtoehdot, joita matkana varrella on punnittu, tulevat huomattavasti kalliimmiksi kuin kolmen kilometrin mittaisen kiertotien rakentaminen. Toisaalta kiertotienkään kustannukset eivät ole vielä kovin tarkkoja.
– Ihan tarkkaa kustannusarviota ei vielä ole. Maaliskuun lopussa olemme viisaampia, Matti Ruoti ely-keskuksesta totesi.

Elyn suunnitelmissa on rakentaa kiertotie järven pohjoispään kautta ja se tapahtuisi yksityistienä.
Valtiontie päättyisi kääntölenkkiin noin 500 metriä ennen nykyistä siltaa Hämeenkylän suunnasta tultaessa. Samasta paikasta erkanisi uusi yksityistie pohjoiseen. Järven itäpuolella valtiontie päättyisi vastaavasti uimarannalle.
Alueen asukkaita kummeksuttaa jossain määrin kysymys yksityistiestä. Onko valtiolla ajastaan tarkoitus luopua myös näiden järveen päättyvien teiden ylläpidosta?
– Sellaisia suunnitelmia ei ole. Silloin pitää jo lainsäädännönkin muuttua, Ruoti totesi.
– Kun se uusi tie on yksityistie, eikös se tarkoita sitä, ettei osakkaiden tarvitse pitää sitä auki talvella, Jarmo Koskela kyseli.
Vastaus oli yksiselitteisesti ”kyllä näin on”.
– Entäs jos siinä on kunnalla tarpeita esimerkiksi koulukyytien takia?
– Silloin kunta osallistuu kustannuksiin.

Irma Värri kertoi soittaneensa silta-asian tiimoilta ely-keskuksen ympäristöpuolelle. Sieltä hän oli saanut kertomansa mukaan erikoisen vastauksen.
– Ympäristöselvitys on tehty väärin perustein. Siellä luullaan, että Kiiskijärvi on luonnontilainen järvi, hän kertoi.
Asukkaiden mielestä Virolahdella parhaana vaihtoehtona nähtävä pengertie ei muuttaisi järven ekologiaa, koska järvessä ei käytännössä ole virtauksia lainkaan.
Myös tuleva kunnanjohtaja Veli-Matti Pulli on kiinnittänyt huomiota ympäristökysymyksiin.
– Ensin olivat kustannukset kärkenä, sitten ympäristövaikutukset. Kiertotietä tulee kolme kilometriä kulttuurisesti arvokkaaseen Vaalimaanjokilaaksoon ja sieltä joudutaan louhimaan kalliota. Eikö sillä sitten ole ympäristövaikutuksia, Pulli kyseli.
Hän totesikin, että vaikka silta on kalliimpi ratkaisu, kokonaisuus pitäisi ottaa paremmin huomioon suunnitelmia tehtäessä.

Ely-keskus saa tiesuunnitelman valmiiksi maaliskuun loppuun mennessä. Sen jälkeen suunnitelma asetetaan nähtäville.
– Silloin siihen voi jättää muistutuksia. Jos sieltä tulee esille sellaista, että suunnitelmia pitää muuttaa, niin niistä tehdään sitten uudet päätökset. Nyt etenemme kuitenkin tältä pohjalta, Vesa Koistinen totesi.
Tiesuunnitelman on laatinut suunnittelutoimisto Plaana Oy Oulusta.
Taistelu ei ole kyläläisten osalta loppu.
– Ei ole mitään järkeä rakentaa uutta tietä, vaan uusi silta järven yli. Kyllä me tähän palaamme, emme ole vielä viimeistä sanaa sanoneet, Jaakko Koskela lupaili.

Jukka Kinnunen

Kommentteja aiheesta “Taistelu sillasta jatkuu yhä – ely-keskus pitäytyy kuitenkin valmistuvassa tiesuunnitelmassa

  • 13.2.2020 at 17:28
    Permalink

    Onkohan ponttoonisilta poissuljettu vaihtoehto ?

Comments are closed.

Viikon kysymys

Puututaanko koulukiusaamiseen riittävästi?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä