0

Kymsote otti käyttöön etävastaanotot, jotka maksavat asiakkaalle normaalin käyntimaksun verran

Etävastaanotolla tarkoitetaan ammattilaisen ja asiakkaan kohtaamista videoyhteyden välityksellä. Esimerkiksi potilas voi keskustella lääkärinsä kanssa lähtemättä kotoaan. Kymsotessa terveyspalveluiden etävastaanottoa on kehitelty pitkään, eikä sitä ole otettu käyttöön vain korona-ajan vuoksi. Etävastaanotto sopii kuitenkin erittäin hyvin palvelumuodoksi nyt, kun fyysisiä lähikontakteja koetetaan välttää.
Etävastaanotto soveltuu hyvinvoinnin seurantaan, kontrollikäynteihin ja tilanteisiin, joissa ei tarvita fyysistä tutkimista, hoitoa tai muuta henkilökohtaista läsnäoloa. Etävastaanotto soveltuu hyvin tämän hetken poikkeusolosuhteisiin.
– Korona-aikana etävastaanottojen tarve korostuu, koska lähikontakteja tulisi mahdollisuuksien mukaan välttää. Toisaalta etävastaanottopalvelut olivat muutenkin tulossa osaksi Kymsoten palveluvalikoimaa, kertoo kehittämiskoordinaattori Heidi Mäkinen Kymsoten tiedotteessa.
– Korona-pandemian vuoksi teknisten laitteiden saatavuudessa on haasteita, joten jokaisessa toimipisteessä ei ole vielä mahdollisuuksia tarjota etävastaanottopalveluita.

Kymsotessa etävastaanotto on käytettävissä muun muassa terveysasemilla, avokuntoutuksessa, nuorisopsykiatrialla, lasten kuntoutuksessa sekä osassa erikoissairaanhoidon poliklinikoita.
Kun vastaanoton voi hoitaa etänä, asiakkaan ei tarvitse tulla palvelupaikalle esimerkiksi kuulemaan tuloksia tai kontrollikäynnille kertomaan voinnistaan. Kuitenkin potilas tapaa ammattilaisen kasvotusten videon välityksellä. Etävastaanoton videoistuntoa ei nauhoiteta ja yhteydet on salattu. Etävastaanotto maksaa potilaalle käyntimaksun verran.
– Mikäli fyysistä kontaktia ei asian hoitamiseksi tarvita, on etävastaanotto hyvä uusi vaihtoehto. Asiakkaan aikaa säästyy, kun ei tarvitse matkustaa fyysiseen toimipisteeseen. Välimatkat Kymsoten alueellakin voivat olla pitkiä, Mäkinen toteaa.
– Hyötyä on myös siitä, että lääkäri, sairaanhoitaja tai muu ammattilainen voi pitää vastaanottoa etänä esimerkiksi toisen kunnan alueelta. Kun aikaa ei kulu liikkumiseen paikasta toiseen, on mahdollisuus tavata useampi asiakas päivässä.
Mäkisen mukaan ammattilaiset ovat olleet tyytyväisiä etävastaanottopalveluihin. Kymsotessa kuullaan mielellään asiakkaiden kokemuksia uudesta palvelumuodosta.
– Osa arastelee palvelun käyttöönottoa, mutta teknisesti se on helppoa, hän rohkaisee.

Asiakkaat voivat tutustua etävastaanottopalveluun Kymsoten nettisivuilla kohdassa ”Asioi Kymsotessa ja sähköinen asiointi.” Ennen
etävastaanottoa on hyvä tutustua etukäteen, miten etävastaanotto tapahtuu tai miten tulee valmistautua.
Etävastaanottoa varten asiakas tai potilas tarvitsee videolinkin. Se lähetetään asiakkaalle Kymsoten sähköisen asiointipalvelun kautta, kun
etävastaanotosta on ensin sovittu asiakkaan kanssa.
Kirjautuminen eAsiontiin vaatii vahvaa tunnistautumista. Vahva tunnistautuminen tarkoittaa, että asiakkaalla on pankkitunnukset tai mobiilivarmenne ja kotikunta on Kymenlaaksossa. Jos turvakielto on voimassa, ei kirjautuminen sähköiseen palveluun onnistu.
Nuorille (12-17v), joilla ei ole pankkitunnuksia, linkki voidaan toimittaa myös tekstiviestillä ja alle 12-vuotiaiden kohdalla linkki voidaan toimittaa huoltajalle.
Etävastaanottoa varten asiakkaalla täytyy olla älylaite (tietokone, tabletti tai älypuhelin), jossa kaiutin, kamera ja mikrofoni sekä internetyhteys. Laitetestaus kannattaa tehdä
ohjeistuksen mukaan ennen vastaanottoaikaa.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Viikon kysymys

Uskallatko matkustella tänä kesänä?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä