0

Kolumni: Miten toimia poikkeusaikana hyvinvoinnin kannalta?

Koronavirusepidemian aiheuttaman poikkeustilan seurauksena arkemme on muuttunut. Osalla muutos on ollut hyvin pientä, toisilla koko arki on järkkynyt. Vaikka koronan aiheuttamia rajoituksia on alettu jo purkamaan, tulee riskiryhmien arki rajoittumaan vielä useiden kuukausien ajan.
Etätyön, harrastustoiminnan ja sosiaalisten kontaktien rajoittaminen sekä riskiryhmien asiointiliikunnan väheneminen on laskenut arkiaktiivisuuttamme. Vähentynyt liikkuminen ja lisääntynyt paikallaanolo voivat pitkällä aikavälillä aiheuttaa suomalaisten kuntotason heikkenemistä sekä ikäihmisillä myös toimintakyvyn romahtamista.
Muutamassa viikossa ei vielä kauheuksia tapahdu, jos ylläpidämme liikettämme edes osittain. Onkin erityisen tärkeää muistaa, että kaikesta liikkeestä on hyötyä ja tällä hetkellä ulkoilu on täysin sallittua.
Toki ulkoillessa tulee muistaa sosiaalisen etäisyyden pitäminen, mutta uskoisin, että Kaakon kaksikon kunnissa meille kaikille on tilaa lenkkipoluilla. Lisäksi tulee muistaa, että lihasvoimaa ja -massaa voi ylläpitää myös kotijumpalla ja nyt myös ulkoliikuntapaikoilla.

Me kaikki olemme saaneet myös suosituksen sosiaalisten kontaktien välttämisestä, minkä seurauksena erityisesti yksin asuvat voivat tuntea olonsa yksinäiseksi. Tässäkin asiassa synkällä pilvellä on hopea reunus: elämme 2020-lukua, jolloin yhteydenpito puhelimitse, videopuheluin ja erilaisin viestein on helppoa ja edullista.
Soita ystävälle, erityisesti niille ystäville, joiden uskot olevan alttiita yksinäisyyden kokemuksille.
Jos kotona viettämäsi aika on lisääntynyt, on nyt hyvä harjoitella tai ylläpitää arjen tärkeitä rytmejä. Mielestäni tärkein rytmimme on uni-valve-rytmi. Kannattaa siis mennä nukkumaan ja herätä melko samanaikaisesti niin arkena kuin viikonloppuisinkin.
Pyri muutenkin lisäämään unen määräsi, jos koet itsesi väsyneeksi tai nukut jatkuvasti alle kahdeksan tunnin yöunia. Lisäksi stressitilanteissa, kuten tänä poikkeusaikana, kroppamme voi vaatia tavallista enemmän lepoa.

Toinen tärkeä rytmi on ateriarytmi. Suurimmalle osalle ihmisistä sopii ruokailu 3-4 tunnin välein. Kotona ollessa tätä voi olla helpompi opetella. Osalla on nyt enemmän aikaa panostaa ruoanlaittoon, jolloin voi kokeilla uusia laadukkaista ruoka-aineista tehtyjä reseptejä. Kolmas oleellinen rytmi on työn ja vapaa-ajan rytmitys. Etätyöt saattavat haastaa tavallisten kahdeksan tunnin työpäivien tekemistä. Pyri silti erottamaan työ ja vapaa-aika toisistaan.
Oli elämäntilanteesi tällä hetkellä mikä vaan, niin pidä kiinni pienistä arjen toiminnoista: pese hampaat aamuin illoin, pue aamulla päivävaatteet, petaa sänky sekä ulkoile.
Pyri tekemään asioita mahdollisimman samaan tapaan kuin ennen poikkeusaikaa. Jos olet esimerkiksi taittanut työmatkasi jalkaisin tai pyörällä, tee etätöissäkin työmatkan sijaan pieni kävelylenkki ennen töiden aloittamista.

Muista kuitenkin, että nyt saat olla itsellesi armollinen. Koen, että ikinä ei ole tarvetta suorittamiselle joka elämän osa-alueella, mutta sanoisin, että ei etenkään nyt. Pyri nauttimaan elämästä tänäkin aikana niin hyvin kuin voit.
Nauti hyvistä unista, ulkoilmasta, kesän tulosta sekä puhelinsoitosta ystävälle.

ESSI AHOKAS
Kirjoittaja on Kaakon kaksikon liikuntaneuvoja.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Viikon kysymys

Uskallatko matkustella tänä kesänä?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä