0

Kesällä kruisaillaan Cadillacilla, Tomi Kokkolan kesäauto on samanlainen, jolla presidentti Kekkonenkin aikanaan ajeli

Kun Cadillac Fleetwoodin V8 hörähtää käyntiin, se ei jää huomiotta. Eipä silti, ei jää huomiotta auton ulkokuorikaan. Takasiipinen ja paljon kromattu musta limousine kerää taatusti katseita missä ikinä se liikkuukaan.
– Tällä saa kyllä helposti juttuseuraa. Kaikki tulevat kyselemään ja ensimmäinen kysymys on lähes aina, että kuinka paljon tämä kuluttaa, naureskelee auton nykyinen omistaja Tomi Kokkola.
Kokkola löytää vastauksen tähänkin kysymykseen helposti. Pelkällä hajulla tämä auto ei kulje.
– Kyllä se 25 litraa satasella vie. Tässä on muuten sadan litran tankki.

Tomi Kokkola osti kesäautonsa Paraisilta vuonna 2011, jonne se oli tuotu kolme vuotta aiemmin Amerikasta. Kokkola näki myynti-ilmoituksen autosta netissä ja tarttui siihen nopeasti.
Kokkolan menopelillä ei ole mitään tekemistä kuuluisan virkaveljensä kanssa. Sen, jolla presidentti Urho Kekkonen ajeli 1960-luvulla.
– Sekin auto on tiettävästi jossakin Pohjois-Suomessa. Tämä on kuitenkin samanlainen limo-malli kuin Kekkosellakin oli käytössään, ja samaa vuoden 1961 mallia. Näitä tuotiin aikanaan uutena Suomeen kolme kappaletta. Yksi oli Kekkoselle, toinen meni Essolle ja kolmas Kansallis-Osakepankille, Kokkola tietää.

Kokkolan auto on melko pitkälti alkuperäisessä kunnossa. Jokainen tuon ajan autoista jotakin tietävä muistaa, että 1960-luvulla autot tehtiin vielä kunnon pellistä.
Niinpä tämäkin auto on sieltä täältä ruostunut, mutta edelleen täysin toimintakuntoinen.
– Minä tykkään, että vanhoissa autoissa on ajan patinaa ihan niin kuin ihmisissäkin, Kokkola tuumiskelee.
– Tämä auto on pitkälti alkuperäiskunnossa, mutta osittain kunnostettu alkuperäisen tyylin mukaisesti. Muun muassa istuinten verhoilu on uusittu.
Suurin mielenkiinto tässä autossa kohdistuu kuitenkin tekniikkaan. Aika ihmeellistä, että General Motors rakensi jo 1960-luvun alussa autoihin ilmastoinnin, sähköisesti toimivat sivuikkunat, vakionopeudensäätimen ja mikä erikoisinta, valojärjestelmän, joka vaihtaa automaattisesti lyhyet valot kohdatessaan vastaan tulevan auton.
– Ja kaikki myös toimii, Tomi Kokkola kehaisee.

Miksi sitten miehellä pitää olla kesäauto?
– Se oli jo lapsuuden haave. Enoni puuhaili muutaman äijän kanssa amerikanrautojen kanssa. Kun sellaisen kyytiin sitten pääsi, niin oli selvää, että haluan isona itsekin sellaisen.
Tomi Kokkolan mukaan perusteeksi riittää sekin, että vuoden 1961 Cadillacilla on yksinkertaisesti mukava ajella.

JUKKA KINNUNEN

Viikon kysymys

Tarvitaanko vanhaa kivinavettaa Virojoen katukuvassa?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä