0

Pääkirjoitus: Laki muuttui maanteillä ja vesillä

Kesäkuun alussa Suomi sai uudet lait sekä tieliikenteeseen että vesiliikenteeseen. Molempien lakiuudistusten yksi keskeinen tarkoitus on lisätä turvallisuutta. Vasta aika kuitenkin näyttää, ovatko lainsäätäjät onnistuneet tavoitteissaan.
Tieliikennelain muutos tuo mukanaan viitisenkymmentä uutta liikennemerkkiä, jotka korvaavat osittain vanhentuneita merkkejä, mutta myös täysin uusia liikennemerkkejä löytyy joukosta. Esimerkiksi vähimmäisnopeuden määrittävä merkki on kokonaan uusi. Se tarkoittaa siis ajonopeutta, jota hitaammin kyseisellä tiellä tai tieosuudella ei saa ajaa normaalien liikenneolojen puitteissa.
Tärkein uudistus tieliikennelaissa lienee kuitenkin vaatimus liikenteen ennakoinnista. Ajoneuvon kuljettajan on siis pystyttävä yhä paremmin ennakoimaan mitä seuraavaksi tapahtuu. Onko tämä vaatimus kuitenkin kuin veteen piirretty viiva? Kun tätä lainkohtaa ajastaan tulkitaan esimerkiksi risteysonnettomuuksien yhteydessä, eteen saattaa tulla pulmallisiakin oikeudellisia tilanteita.
Vesiliikennelain uudistamisen selvä ykkösasia on, että jokaisessa vesikulkuneuvossa on oltava nyt nimetty kapteeni. Kysymys ei ole vähäpätöisestä seikasta, sillä kapteenille määräytyy lain mukaan monia vastuita. Onko vene kunnossa, ovatko turvavälineet kunnossa ja saatavilla, onko matkustajat ohjeistettu. Vastuun mukana voi vesiliikenteessäkin tulla eteen uudentyyppisiä tilanteita, joita oikeusportaissa ratkotaan.
Lakiuudistusten tavoitteena on joka tapauksessa lisätä turvallisuutta. Tavoite on hyvä ja äärimmäisen kannatettava.

Viikon kysymys

Uskotko Hurpun matkailuhankkeen toteutumiseen?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä