0

Museot saivat uusia virtuaalielämyksiä – virtuaaliteknologia mahdollistaa matkustamisen ajassa taaksepäin

Miehikkälän Salpalinja-museolla ja Virolahden Bunkkerimuseolla avattiin viime viikolla uusia elämyksiä, jotka perustuvat virtuaaliteknologian hyödyntämiseen. Samanlainen elämyspaketti rakennettiin talven aikana myös Anjalan kartanoon.
Virtuaalielämykset ja lisätty todellisuus ovat päivän sanoja myös museomaailmassa. Talven aikana Kymenlaakson kolme museota ovat rakentaneet Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ja muiden alueen toimijoiden kanssa yhteistyössä uuteen teknologiaan liittyviä elämyksiä.
Tavoitteena on luoda uutta nostetta Kymenlaakson matkailuun.

Museot availivat oviaan kesäkuun alusta lähtien koronarajoituksia noudattaen. Viime viikon keskiviikkona Miehikkälän Salpalinja-museolla ja Virolahden Bunkkerimuseolla avautuivat lisäksi uudet virtuaaliteknologiaan ja lisättyyn todellisuuteen perustuvat elämykset.
Videot, valokuvat ja digitaalisuus ovat arkipäivää museokohteissa, mutta uuden teknologian avulla on mahdollisuus päästä hetkeksi ajassa taaksepäin.
– Menneisyydestä nousevat sisällöt tulevat näkyviin aitoa historiallista maisemaa tai kohdetta vasten, kun sitä katsoo mobiililaitteen läpi. Se on vähän kuin kurkistaisi matkapuhelimen tai tabletin kokoisesta ikkunasta toiseen aikaan, kuvaa Salpalinja-museon johtaja Anu Haapala.

Virolahden Bunkkerimuseolta lähtevän Tuntemattoman polun 10 ensimmäiseen kuvatauluun on luotu lisätyn todellisuuden avulla peli, jota pelataan oman älypuhelimen tai tablet-laitteen avulla.
Jokaisesta kymmenestä kuvataulusta avautuu video, jossa tuntematon sotilas esittää tietovisatyyppisiä kysymyksiä Väinö Linnan teoksesta Tuntematon sotilas.
Oikeilla vastauksilla pelaajan on mahdollista kerätä pisteitä ja saavuttaa sotilasarvoja yleten aina kenraalitasolle asti.
– Toteutuksella halutaan näyttää matkailuyrityksille esimerkkiä ja lisätä tietoisuutta uusien teknologioiden tuomista mahdollisuuksista asiakaskokemukseen ja tuotteistukseen, kuvailee Elokuvamatkailulla vetovoimaa Kotka-Haminan seudulle -hankkeen asiantuntija Kari Taimisto Cursor Oy:stä.

Miehikkälän Salpalinja-museon ulkoalueelle on kehitetty museovieraille uusia elämyksiä virtuaalikeinoin. 1 000 kilon lentopommista on nähtävissä realistisen kokoinen 3D-malli.
Älylaitteen avulla museoalueen rakenteista avautuu äänimaisemia ilmanvalvontatornista ja taisteluhaudasta sekä valokuvia, joista voi tutkia, miltä Salpalinjalla on näyttänyt 1940-luvulla.
Oman puhelimen tai tabletin avulla on mahdollista avata 360-asteen näkymiä korsun sisätiloihin.
Tämä tarjoaa mahdollisuuden tutustua sisätiloihin myös heille, joiden on hankala itse päästä kulkemaan korsuihin.
Nyt avautuvat virtuaalielämykset on kehitetty kohteiden, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun toteuttaman Kymenlaakson matkailun digiloikka -hankkeen sekä Cursorin vetämän Elokuvamatkailu-hankkeen yhteistyönä.
Virtuaaliteknologian käytännön toteutuksesta on vastannut Hurja Solutions.
Xamkin matkailuhankkeet tukevat yhteistyössä kymenlaaksolaisia matkailuyrityksiä ja -toimijoita uusien teknologioiden hyödyntämisessä.
– Tavoitteena on kehittää Kymenlaakson alueen saavutettavuutta ja luoda matkailuun uutta elämyksellisyyttä uusien virtuaaliteknologioiden avulla, sanoo Kymenlaakson matkailun digiloikka -hankkeen projektipäällikkö Erika Vanhala Xamkista.
– Parhaillaan kehitteillä on selainpohjainen, viihteellinen, pelillisiä elementtejä sisältävä koonti Kymenlaakson matkailuyrityksistä ja -elämyksistä. Palvelun tarkoitus on tarjota matkailijoille uudenlaisia virtuaalielämyksiä ja mahdollisuuden tutustua kohteisiin entistä paremmin myös verkossa, kertoo TKI-asiantuntija Hanna Nieminen, joka työskentelee Xamkissa virtuaalielämyksiin keskittyvässä hankkeessa.

Jukka Kinnunen /
Xamk

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Viikon kysymys

Maistuuko sinulle hapanvelli?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...