0

Pääkirjoitus: Luonnon kutsu kuultiin hyvin

Luonto oli kaikkinensa päättyneen kesäkauden avainsana, kun puhutaan matkailusta. Luonto ja luontokohteet vetivät suomalaisia matkaajia luokseen ennennäkemättömällä tavalla.
Luontomatkailun ja lähialuematkailun voidaan sanoa tulleen suomalaisille “lomakorvikkeeksi”, kun ulkomaat olivat koronan takia miltei kiinni. Kysymyksessä ei kuitenkaan tarvitse olla pelkästään korvike, sillä oikein hyödynnettynä ja markkinoituna suomalaiset osaavat lähteä katsomaan kotimaan monipuolisia matkailukohteita myös jatkossa.
Kaakonkulmalla luontoäiti veti puoleensa matkailijoita niin ikään enemmän kuin aikaisempina vuosina. Salpapolulla ja muilla retkeilyreiteillä väkeä oli liikkeellä muutamaa edelliskesää selkeästi enemmän.
Yksistään luonto- ja eräreitit eivät kuitenkaan välttämättä riitä matkailijajoukon kasvattamiseen. Tähän Kaakonkulmallakin törmättiin. Vaalimaan Zsar-ostoskylällä ja museokohteilla näyttää kokemusten valossa olevan selkeä yhteys. Silloin kun Zsarin parkkipaikat ovat autoja täynnä, myös Bunkkerimuseolla ja Salpalinja-museolla riittää enemmän kävijöitä.
Nyt kun Länsikeskukseen valmistuva Skandinavian Shopping Center on tänä syksynä avaamassa ovensa, täkyjä tulla Kaakonkulmalle on taas enemmän. Matkailijoita kiinnostaa se, että samalla reissulla voi poiketa useammassakin paikassa.
Luontomatkailua ja samalla näitä muita kohteita kannattaa pohtia markkinointimielessä kokonaisuutena – niin kuin varmasti tehdäänkin. Koronapandemia voi pahimmassa tapauksessa jatkua vielä vuosia ja silloin kotimaan vetovoimaisia kohteita tarvitaan. Jossain vaiheessa itärajakin saataneen uudelleen auki.

Viikon kysymys

Kannatatko ulkomaalaisten oppilaiden ottamista Virolahden lukioon?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä