0

Korona kolhi matkailu- ja ravitsemiskauppaa – Poikkeusvuosi ei keskeyttänyt Kymen Seudun Osuuskaupan investointeja, panostukset maakuntaan yli 24 miljoonaa euroa

Kymen Seudun Osuuskaupan (KSO) myynti säilyi viime vuonna lähes edellisen vuoden tasolla, kauppa kertoo tulostiedotteessaan.
Konsernin verollinen myynti oli 553,9 miljoonaa euroa. Myynti väheni edellisvuodesta 0,3 prosenttia eli 1,9 miljoonaa.
Myynti kasvoi vähittäiskaupassa, jonka kasvua tukivat erityisesti koulujen ja työpaikkojen siirtyminen osittain etätyöskentelyyn. Ruoan verkkokauppa kasvoi voimakkaasti ja sen osuus oli päivittäistavarakaupan myynnistä 1,2 prosenttia.

Koronapandemia kolhi voimakkaimmin matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä Tykkimäen huvipuiston liiketoimintaa. Matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti laski 32 prosenttia ja Tykkimäen myynti laski 39 prosenttia. Myynnin laskun taustalla olivat toimialaan kohdistuneet rajoitukset sekä suositukset.
Myös liikennemyymälä- ja polttonestekaupalla sekä erikoistavarakaupalla myynti kävi edellisvuotta heikommin. Vähentynyt liikkuminen ja kotona vietetyn ajan kasvaminen heijastui liikennemyymälä- ja polttonestekaupan myyntiin, joka laski 9 prosenttia. Erikoistavarakaupan myynti puolestaan laski 12 prosenttia.
Koronapandemian aiheuttama epävarmuus vähensi autokauppaa etenkin keväällä. Uusien autojen myynti taantui hienoisesti, jota kuitenkin tasapainotti hyvin käynyt vaihtoautokauppa. Autokaupan myynti laski 5 prosenttia.

Konsernin liikevaihto oli 454,0 miljoonaa euroa, kun se edellisvuonna oli 1,5 miljoonaa enemmän. KSO:n operatiivinen tulos oli 13,1 miljoonaa euroa, edellisvuonna se oli 15,6 miljoonaa.
Poikkeuksellisena vuonna KSO:n henkilöstö oli avainasemassa turvaamassa maakunnan ruokahuoltoa ja muiden välttämättömyystavaroiden jakelua. Suuremmilta lomautuksilta vältyttiin, kun hotellien ja ravintoloiden, liikennemyymälöiden sekä erikoistavarakaupan 250 työntekijää siirtyivät työskentelemään kaupan alan tehtäviin.
Kymen Seudun Osuuskaupan henkilöstömäärä oli viime vuonna keskimäärin 1 489 henkilöä.
– Monitoimialaisena yrityksenä pystymme tarjoamaan vaihtoehtoisia työllistymismuotoja kaupan- ja palvelualan ammattilaisille, joka korostui tässä tilanteessa, summaa toimitusjohtaja Harri Miettinen.

KSO:n omistajia oli vuoden päättyessä 86 372. Asiakasomistajille maksettiin bonusta ja maksutapaetua yhteensä 14,9 miljoonaa sekä ylijäämän palautusta 7,6 miljoonaa euroa. Yhteensä asiakasomistajia palkittiin viime vuoden aikana 22,5 miljoonalla eurolla.
Hallitus esittää, että ylijäämän palautusta maksettaisiin 2 prosenttia asiakasomistajien viime vuoden ostoista eli noin 6,2 miljoonaa euroa.

Kymen Seudun Osuuskauppa käytti palveluverkostonsa kehittämiseen viime vuonna 24,3 miljoonaa euroa.
Suurimpana yksittäisenä investointina oli vuoden 2019 lopussa käynnistynyt Hotelli Vaakunan uudistus. Hanke valmistuu alkuvuodesta.
Vähittäiskaupan toimialalla tehdyt investoinnit kohdistuivat Kausalan uuteen S-market -kiinteistöön, Amiraalin sekä Kotkan autotalon laajennusinvestointiin, laajamittaisen peruskorjauksen läpikäyneeseen ABC Valkealaan ja S-market Lehtomäkeen sekä Prismojen ja S-markettien konseptipäivityksiin.
Uusi polttonesteiden jakelupiste rakennettiin Kuusankoskelle sekä Virojoen piste uudistettiin.
Energiainvestointeja jatkettiin asentamalla aurinkovoimaloita toimipaikkojen katoille. Uusiutuvalla energialla on merkittävä rooli S-ryhmän ilmastotyössä ja KSO tukee sitä omilla toimenpiteillään.
Autokaupassa KSO ja Osuuskauppa Hämeenmaa sopivat autokaupan liiketoimintojen yhdistymisestä. Uusi yhtiö palvelee asiakkaita Nelipyörä Oy:n nimellä ja se aloitti toimintansa tämän vuoden alussa. Nelipyörä Oy:llä on 7 toimipaikkaa, jotka sijoittuvat Kymenlaakson lisäksi Päijät-Hämeen sekä Uudenmaan alueille.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Viikon kysymys

Uskotko Hurpun matkailuhankkeen toteutumiseen?

  • En (76%, 92 ääntä)
  • Kyllä (24%, 29 ääntä)

Äänestäjiä yhteensä: 121

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä